(kan suppleres av interne prosedyrer i den enkelte parts organisasjon)
4.1. Ved uønsket hendelse meldt av kommunehelsetjenesten:
4.1.1. Ansatt i kommunen registrer hendelsen i eget internkontrollsystem/avvikssystem eller ved å fylle ut eget meldeskjema.
4.1.2. Meldingen må inneholde informasjon om:
- Hendelsen og eventuelt hvilke punkter i hvilken tjenesteavtale hendelsen er relatert til
- I hvilken enhet (avdeling) i spesialisthelsetjenesten hendelsen har oppstått
- Strakstiltak som er iverksatt
- Pasientens navn og fødselsnummer
- Navn og postadresse på enheten som melder om hendelsen
4.1.3. Utfylt meldeskjema, eller en utskrift fra eget internkontrollsystem/avvikssystem, sendes per post til oppgitt kontaktadresse (PDF) i spesialisthelsetjenesten.
4.1.4. Ansvarlig kontaktadresse i spesialisthelsetjenesten sørger for at det opprettes sak i internkontrollsystemet som involverer aktuell(e) avdeling(er). Melding fra kommunen skal legges ved saken.
4.1.5. Saksbehandler i spesialisthelsetjenesten utfører de tiltak som er påkrevd for å kunne lukke saken, i henhold til rutiner for saksbehandling i organisasjonen, og tar deretter en utskrift som sendes per post til den enheten/saksbehandler i kommunen som meldte om hendelsen.
4.2. Ved uønsket hendelse meldt av spesialisthelsetjenesten:
4.2.1. Ansatt i spesialisthelsetjenesten registrerer hendelsen i Synergi.
4.2.2. Saksbehandler i Synergi vurderer om hendelsen er av en slik karakter at den bør meldes videre til kommunen, og påser at meldingen inneholder informasjon om:
- Hendelsen og eventuelt hvilke punkter i hvilken tjenesteavtale hendelsen er relatert til
- I hvilken enhet (avdeling) i kommunen hendelsen har oppstått
- Strakstiltak som er iverksatt
- Pasientens navn og fødselsnummer
- Navn og postadresse på enheten som melder fra om hendelsen
Saksbehandler tar så en utskrift av melding om uønska hendelse i synergi, og sender per post til oppgitt kontaktadresse i aktuell kommune (PDF)
Kommunens kontaktinstans sørger for at meldingen registreres og behandles i det kommunale internkontrollsystem/avvikssystem i henhold til gjeldende rutiner for saksbehandling i den enkelte organisasjon. Etter at saken er lukket sendes tilbakemelding per post tilbake til angitt enhet/saksbehandler i spesialisthelsetjenesten.